7. kapitola
Aleš i Michal se podívali na Béďu s pochybnostmi. Béďa si toho všiml a usmál se.
„Nebojte se, nehráblo mi z toho všeho. Podívejte se pořádně na ta naše pouta… Tohle jsme přeci zkoušeli už jako malí kluci, pamatuješ, Aleši?“
Teprve nyní se Aleš pořádně zadíval na svá pouta. Provaz pout byl dlouhý asi metr a kolem každého zápěstí byl sice zavázán na pevný uzel, ale samotný provaz nebyl utažen a mezi ním a rukou byla mezera. Provazy Alešových a Béďových pout nebyly svázány dohromady, jen jedna smyčka procházela druhou smyčkou a skrz kovový kruh.
Béďa vzal smyčku svých pout a prostrčil ji zezadu mezerou mezi Alešovými pouty a jeho rukou. Pak smyčku přetáhl přes Alešovu ruku a vytáhl z mezery – a oba byli náhle volní. Sice měli ruce stále spoutané, ale nebyli připoutáni k sobě navzájem a společně ke kruhu.
Aleš si náhle vzpomněl na jejich dětské hry s přepady karavan, spoutávání zajatců a slavné útěky z pout. Najednou se ho zmocnila nekontrolovatelná radost z toho, že je tu s Béďou, který si ví vždycky rady, a začal se bláznivě smát. Náhle uvěřil, že se z této nezáviděníhodné situace dostanou, protože mají s sebou Béďu, který je geniální a vždycky něco vymyslí. Když se mu podařilo záchvat smíchu potlačit, viděl, že Michal s Béďou si ho už nevšímají a něco s vážnými tvářemi řeší.
„…tohle asi nepůjde, nemáme těsnou nádobu…“
„A co sfouknutí svíčky a zapálení plynů – mají tady vůbec svíčky?“
„To nevím. A co zkusit plamen pochodně ohýbající se po směru pohybu?“
„To by možná šlo, ale je to málo názorné. Musíme je ohromit?.“
Nakonec Michal sáhl do kapsy a vytáhl propisovačku.
„Mám to! Statická elektřina. Předvedeme vznášení kousků papíru – doufám, že tu někde mám svůj zápisníček… tady je.“
Béďa už vypadal spokojeně.
„Ano, vážený kolego, to by mohlo zabrat. A kdyby chtěli přídavek, předvedeme třeba nasání vody do nádoby přiklopené na hořící kousek dřeva, nebo třeba…“
Představení dvou samozvaných kouzelníků před radou starších dopadlo nad očekávání dobře. Již vyproštění z pout považovali za zázrak a první pokus s přitahováním kousků papíru propisovačkou vyvolalo v Keltech velké vzrušení. Aleš a Béďa se pak zbavili nervozity a předvedli ještě další tři pokusy, které Béďa dokázal provést s omezeným výběrem pomůcek, jež mohli sehnat v keltské vesnici. Úspěch byl dokonalý a všichni Keltové byli poctěni, že jejich vesnici navštívili tak významní kouzelníci. Aleš, Béďa i Michal se náhle stali velmi váženými osobami a žili ve vesnici jako v bavlnce.
O tři dny později seděl Aleš na zápraží toho nejlepšího domu ve vesnici, pozoroval život vesničanů, pobíhající psy, kdákající slepice, koně v ohradě za vesnicí, odháněl od sebe mouchy a neskutečně se nudil. Béďa uvnitř něco psal na papír z Michalova deníku, kroutil hlavou, škrtal a zase psal. Michal k němu přistoupil a díval se mu přes rameno.
„Nevychází to, pane kolego?“
Béďa se na něho otočil a rozmrzele řekl:
„Zkouším si cvičně zopakovat některé výsledky mé teorie o přeměně tepelného pohybu na potenciál a nemůžu si vzpomenout, jak to bylo. Pořád mi tu vychází nekonečno….“
Michal se chvíli díval na papír hustě popsaný vzorci a pak ukázal na jedno místo:
„Ano, to máte správně. Reálná hodnota by vyšla, kdyby tato veličina éta byla zanedbatelná, ale ona není. Takže toto musí vyjít nekonečné.“
Béďa se zarazil, chvíli zíral na Michalův prst, polkl a stísněně řekl:
„Eh – vzpomínám si, já jsem hodnotu éta ve své teorii zanedbal … ale máte pravdu, to nebylo správně. Jenže z toho vyplývá, že …“
Aleš, který rozhovor poslouchal přes otevřené dveře, vběhl dovnitř a nadšeně vykřikl:
„To znamená, že tvoje teorie není správná a že se můžeme klidně vrátit domů, že jo? A tomu chlápkovi v mobilu řekneš, ať si své miliony nabouchá do špiček a že může klidně spát, o své zisky nepřijde. Zatím. Že jo, Béďo, zatím! Určitě zase na něco přijdeš!“
A rozesmál se šťastným smíchem.
KONEC
Úkoly a hry
1. Na základě logické úvahy určit, kdo zorganizoval únos. Družstva se bodují podle pořadí správných odpovědí (4-3-2-1).
2. Omotávání stromů: V lese bude určen start a cíl ve vzdálenosti asi 50 m. Družstva dostanou klubko provázku a jejich úkolem bude se jednak dostat s provázkem co nejdříve do cíle a přitom omotat co nejvíce stromů. Provázek jednoho družstva blokuje cestu ostatním družstvům, ta jej nesmi překročit (ani podlézt), ani nesmí omotat již omotaný strom. Omotává vždy jeden hráč, který musí hututat („hu-tu-tu“) a na jeden nádech se musí stihnout vrátit k družstvu, které čeká u posledního omotaného stromu. Pokud to nestihne, jím omotané stromy se nepočítají. Měří se čas dosažení cíle, za každý omotaný strom se odečítá 10 vteřin. Boduje se podle umístění.
3. Na neviditelného: Každé družstvo dostane seznam deseti věcí (každé družstvo jiné věci), které musí jejich vybraný zástupce sehnat. Zástupce bude na druhém břehu Černé. Prvním úkolem je oznámit hlasem seznam tak, aby jej nezachytila ostatní družstva. (Předpokládá se jogurtový telefon). Každý vysílající bude kolem sebe mít kruh o průměru 5 m, kam zvědové ostatních družstev nesmějí. Jinak mohou poslouchat všude. Pokud zvědové zjistí nějaký předmět u jiného družstva, mohou ho předat svému zástupci. Druhým úkolem bude, aby zástupce sehnal co nejvíce předepsaných věcí, včetně věcí, které byly zaslechnuty zvědy o jiného družstva. Pro některé věci bude muset jít do tábora, ovšem tam ho nesmí nikdo vidět. V táboře bude zatím probíhat normální program. Když někdo neviditelného uvidí a zavolá na něj jménem, ten musí vrátit právě kradenou věc a dostane také trestný bod. Doba splnění úkolu – 2 hodiny. Bodování: za věc ze svého seznamu 2 body, za věc z cizího seznamu 3 body, za spatření mínus 1 bod.
4. Schovávání v lese: Noční hra. Polovina dětí si oblékne něco bílého a jde se schovat do vymezeného území v lese. Na schování mají 10 minut, pak už se nesmějí pohybovat. Druhá polovina je jde hledat. Nikoho nehoní, jen chodí a hledají. Koho najdou, ten se vrací do tábora. Po deseti minutách hledání končí a obě poloviny dětí se vystřídají. Počítá se počet nenalezených členů družstva.
5. Přístřešek a lov: Družstvo si z materiálu dostupného v lese postaví přístřešek, aby v něm mohli jednu noc přespat. Vyrobí si luk a šípy a z 10 kroků musí zasáhnout zajíce (obrázek).
6. Experimenty / kouzla
1. Plamínek svíčky v lahvi
Svíčku připevníme k talířku. Při vodorovném pohybu talířku po stole se plamen svíčky naklání proti směru pohybu. Pokud však uzavřeme svíčku pod sklenici, bude se při pohybu plamen naklánět po směru pohybu.
2. Ubrus
Na stůl položíme ubrus a na něj postavíme různé nádobí nebo jiné předměty. Pak prudce škubneme ubrusem a vytáhneme ho zpod předmětů na něm.
3. Zmačkání plechovky
Do plechovky od nápoje nalijeme asi 1 cm vody a nad ohněm ohřejeme do varu. Pak s pomocí chňapky nebo kleští přeneseme plechovku a ponoříme ji otevřeným koncem do studené vody.
4. Zapalování zhaslých svíček
Zapalte svíčku. Když se rozhoří, sfoukněte ji a připravte si zapálenou zápalku nebo zapalovač.
Po sfouknutí svíčky uvidíte sloupec bílého kouře, stoupající ze svíček. Vložte plamen zápalky nebo zapalovače do tohoto kouře a ten chytne a znovu zapálí svíčky.
5. Potápěč v PET lahvi
Naplňte dvoulitrovou PET láhev vodou až po okraj. Do láhve ponořte kapátko, naplňte ho tak, aby se téměř potápělo a zavřete uzávěr. Nyní stiskněte láhev a kapátko se potopí ke dnu. Pusťte láhev a kapátko bude stoupat nahoru.
6. Statická elektřina s propisovačkou a kousky papíru
7. Balónek s vodou a svíčka
Nafoukněte jeden balónek a zavažte jej. Zapalte svíčku. Co myslíte, že se teď stane, když přidržíte balónek nad plamenem svíčky? Vyzkoušejte to a uvidíte. Opatrně přidržte balónek těsně nad vrcholem plamene. PRÁSK! Jak jste pravděpodobně očekávali, balónek praskne a sfoukne svíčku.
Nyní to vyzkoušejme znovu, ale tentokrát s určitou fintou. Místo naplnění balónku vzduchem zkusíme experiment s vodním balónkem. Opatrně natáhněte hrdlo balónku na vodovod a pomalu naplňte balónek vodou. Pak jej trochu nafoukněte a zavažte.
V tomto bodě pracujte nad umyvadlem nebo venku, čistě pro případ, že věci nebudou fungovat tak, jak by měly. Opět zapalte svíčku a podržte balónek nad špičkou plamene. Co se stane? Pravděpodobně jste očekávali, že balónek praskne a zmáčí vás. Místo toho spodek balónku zčerná, ale nepraskne.
8. Svíčka pod sklenicí v talířku s vodou – nasaje vodu
9. Velký kámen i malý šroubek padají stejně rychle.
10. Moment hybnosti kola – sundáme kolo z jízdního kola, roztočíme ve svislé poloze a pak jen držíme jedním prstem za jeden konec osy a kolo nespadne.